Underhåll

Utrustning som inte sköts, vårdas, smörjs, tvättas och på passande vis tas om hand kommer att sluta fungera i förtid. Det är därför viktigt att ha en underhållsplan och regelbundet titta över utrustningen och sköta om den på det vis som är nödvändigt, föreskrivet, möjligt eller passar.

Tänk på: Det som inte finns ombord kan inte gå sönder och behöver inget underhåll.

För att kunna göra detta under en långsegling krävs att;

  • manualer finns ombord
  • slitdetaljer finns med som reservdelar
  • smörjmedel finns med
  • verktyg för demontage och montage finns

Den tillverkare som säger att deras utrustning är underhållsfri ljuger med mycket stor säkerhet eller har överhuvudtaget inget förståelse eller kunskap om miljön ombord på en segelbåt och har därmed tillverkat något som näppeligen är värt pengarna.

På samma vis kommer utrustning som inte används regelbundet sannolikt vara oanvändbar den dagen då den verkligen behövs. Antingen ligger den stuvad på fel plats, har gått sönder eller kärvat ihop eller så har man helt enkelt glömt bort eller aldrig lärt sig använda den på rätt sätt.

Något som har bara har legat ombord i tre år utan att servas, använts eller övats med bör troligen läggas iland då den sannolikt aldrig kommer att göra någon nytta ombord.

Alla båtar kräver underhåll. En båt för långfärd är inget undantag. Snarare tvärtom. Seglas båten mycket så krävs det mer underhåll!

En "vanlig svensk fritidsbåt" seglas sällan mer än 400 M per år under fyra veckor. Och till det kanske några kortare helgturer.

En "kortare" långfärd till Shetlandsöarna och tillbaka blir bara den närmare 1000 M. En segling under ett år till Kanarieöarna och över till Västindien summeras snabbt till 6000 M. Underhållsbehovet kanske inte blir 15 gånger så stort men det kommer vara avsevärt större än under eller efter en normal sommar.

Detta är viktigt att ha med i planeringen både vad gäller tid, intresse och inte minst kostnaden för delar som kräver underhåll, byte av slitdelar, reparation och utbyten.

Att arbeta med en plan som omfattar förebyggande underhåll är ofta mycket lönsamt. Både för att det håller nere kostnaden men också för att det gör att man underhåller INNAN något har havererat. Detta minskar risken för akuta haverier och därmed onödiga kostnader och onödig tid för att ligga stilla och vänta på reservdelar och reparationsarbeten.

Ett tips är att ha en lista över all utrustning, vad som ska underhållas, när det gjordes senast och när det ska göras nästa gång. Då blir underhållet greppbart, förebyggande, och dokumenterat.

Rigg


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2021-12-26 16:34 och är visad 1546 gånger.