Riskhantering

Första steget är att vara observant. Tänk, titta, lukta, lyssna och känn.

  • Kan du inte sluta tänka på en risk - eliminera den då eller ta hand om den på lämpligt sätt. Då ökar du säkerheten ombord och inte minst så mår du bättre själv!
  • Tittar du runt dig och ser något som ser farligt ut eller som kan leda till en farlig situation. Gör något åt det du ser. Laga, väj, ropa upp ett fartyg, be personen som klättrar i masten utan sele att komma ner...
  • Slå på näsan när du kommer ombord. Luktar det bränt, luktar det diesel, luktar det bensin eller gasol? Då är sannolikt något fel. Åtgärda det direkt. Innan det blir allvarligt.
  • Med hörselns hjälp kan man ofta identifiera potentiella problem. Låter en pump inte som den brukar? Knakar det ifrån rodret? Låter motorn ihålligt och utan skvalpande ifrån avgasröret?
  • Din känsel är på en båt sannolikt det viktigaste sinnet. Många fel känns i kroppen innan de blir allvarliga. Något kärvar lite (mer våld är inte lösningen då - laga istället). Något vibrerar mer än vanligt.

Och uppmana din besättning att slå på alla sina sinnen ombord också. Bara en sådan enkel sak som att pumpen till toaletten börjar kärva. En ovan i besättningen kommer att ta i hårdare med förstörd pump och skit som sitter fast hårt i slangen, pumpen eller genomföringen och kanske något till och med går sönder innan personen ger upp pumpandet. Känner man istället efter och förstår att det inte är som det brukar kan felet åtgärdas innan något gör sönder både snabbare, enklare och billigare.

Ett alternativ är att köpa all säkerhetsutrustning och nödutrustning som går att hitta på marknaden. Men blir det egentligen säkrare för det?

Ett annat alternativ är att segla så konservativt att man aldrig är mer än 10 M ifrån en skyddad hamn, aldrig seglar i mer än 8 m/s och alltid har ett säkerhetsavstånd till andra båtar och grund om minst 2 M. Men blir det egentligen säkrare för det?

Eller är det säkrare att helt enkelt stanna på land? Men...?


Risker


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2021-12-26 16:48 och är visad 1420 gånger.