Långfärdsplanering


Sök tips i litteratur.

Långt innan man ger sig ut på en långfärdssegling - kanske till och med flera år i förväg påbörjar man mer eller mindre medvetet och målmedvetet sin övergripande planering. Inte så sällan grundas denna planering enbart på drömmar och fantasier men så till slut en dag finns förutsättningarna eller så skapar man dem genom målmedvetenhet.

Många säger att de gärna skulle vilja ut och segla längre bort men de måste "bara" ha en större, bättre och mer välutrustad båt först. Det kan så klart vara sant. Men tänk på att en ny och/eller större båt ofta innebär en stor utgift som skulle kunna användas för seglingen istället. En ny båt tar också tid att få i ordning samt innebär en mängd ny utrustning och rutiner att lära sig. Att investera den tiden och de pengarna i ens befintliga båt för att göra den långfärdsduglig är oftast mycket billigare och går mycket snabbare.

Att komma ut och långsegla genom att enbart passivt gå och vänta på "rätt tillfälle" leder troligen aldrig till att man kommer att komma iväg. Man måste börja planera, bestämma en tid, göra en tidplan och jobba hårt för att komma framåt och ha förmågan att kunna runda en del problem på vägen. För problem kommer man springa på förr eller senare.


150M mellan varje waypoint.

Hur långt kommer man? Om man har avsatt tid för sin segling och kan vänta in passande väder för de längre etapperna så seglar i praktiken alla moderna långfärdsbåtar i 6 knop eller mer. Detta ger en dygnsdistans på 150 M. Detta innebär så klart inte att man kan segla 150 M dygn efter dygn efter dygn. Men ett eller två dygn i sträck kan man ofta få väder för. För etapper som varar under många dygn brukar medeldistansen ofta vara 100-125 M per dygn. Orsaken är främst att det ibland är svagare vindar och ibland kryss.

Avståndet mellan varje waypoint på sjökortet till höger är 150 M långt och kan förenklat således beräknas som ett dygns segling.

För den båt och besättning som är beredd att att segla något eller några dygn i början av sin semester är det lätt att nå, för de flesta, väldigt avlägsna mål och därefter i lugn takt utforska dessa. Hemfärden kan sedan valfritt ske över några dygn eller genom ett antal etapper för att utforska även vägen hem.

Några punkter som hör till den övergripande planeringen kan vara;


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2021-12-26 16:22 och är visad 1929 gånger.