Skrov

Långfärdsbåtar finns i nära nog ett oändligt antal olika utförande vad gäller utformning, typ, material, storlek, utförande, kvalitet... Detta avsnitt avser att ge lite tips och råd inför ett eventuellt köp.

Material

Under de senaste 40 åren har plast varit det överlägset vanligaste materialet att bygga segelbåtar med. Tidigare var det glasfiberarmerad plast (GRP = Glass-reinforced plastic) men inblandning av modernare material som kolfiber och epoxy ökar ständigt och man kan idag köpa hela båtar i kolfiberarmerad epoxy.

  • Fördelar: Vanliga, lätta, prisvärda, lätta att laga, bra andrahandsvärde, lätta att renovera, relativt isolerande
  • Nackdelar: Mindre starkt än metall, kräver form för att tillverkas


Båtar byggda i metall (järnplåt / rostfritt stål / aluminium) är också uppskattade som långfärdsbåtar.

  • Fördelar: Kan byggas utan form, kraftiga, hållbara, tål gång i is
  • Nackdelar: Rostar, korroderar, lågt andrahandsvärde, isolerar ej


Innan plastbåtarna kom byggdes alla båtar i trä. Nybyggda träbåtar idag är extremt ovanliga medans kombinationen av plast på ut och insidan och trä som kärna är vanligare.

  • Fördelar: Kan byggas utan form, lätta, väl isolerade
  • Nackdelar: Känsliga för fukt, lågt andrahandsvärde


Under främst 70-talet byggdes det segelbåtar i ferrocement. Idag får det nog anses som ett utdött material för segelbåtar.

  • Fördelar: Billigt byggmaterial, hållbart, lätt att laga
  • Nackdelar: Obefintligt andrahandsvärde, tungt


Undervattenskropp


OBS! Då du inte inloggad eller saknar ett aktivt abonnemang visas eventuellt inte hela innehållet på denna sidan.
Logga in med ditt användarkonto. | Skapa ett användarkonto. | Teckna ett abonnemang.





Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa



Sidan ändrades senast 2021-12-26 16:30 och är visad 2183 gånger.